Тільки для справжніх пані!

Адаптація малюка в дитячому садку: секрети успішного звикання

Адаптація малюка в дитячому садку: секрети успішного звикання

Дитинство пролітає дуже швидко, особливо, якщо це стосується власних дітей. Зовсім недавно була виписка з малюком з пологового будинку, а тепер вже настав час віддавати його в дошкільний заклад. Природно, що це хвилююча подія, тому що від адаптації до дитячого саду залежить дуже багато чого в житті дитини. Всі батьки хочуть, щоб їхній малюк з радістю йшов в садок, з цікавістю там займався і грав, йому подобалася вихователька і інші діти. Все це багато в чому залежить від правильної підготовки до дошкільного закладу.

Готуємося до саду

У судженнях про те, коли краще віддавати дитину в дитячий сад, вчені і звичайні мами розходяться. За твердженнями психологів, варто почекати до 3 з половиною – 4 років. Саме в цьому віці вже формується самосвідомість малюка, він уміє спілкуватися, володіє навичками самообслуговування. Проте багато батьків, у яких декілька дітей і багатий досвід відвідування дитячих садків, стверджують, що менш болісно адаптація до дитячого садка проходить у 2 року, коли малюк ще не все розуміє і приймає нову ситуацію як даність. Звичайно, тут багато що залежить від досвіду і педагогічної майстерності вихователя, якому доведеться набагато більше займатися з дитиною, але і дітей у групах раннього віку значно менше. При бажанні здійснити індивідуальний підхід і надати необхідну підтримку можна кожному.

На що звернути увагу для підготовки до саду?

Насамперед, це дотримання схожого з дитсадкових режиму дня. Ще з радянських часів зберігся певний графік роботи дошкільних установ, якого дотримуються багато сади. Дитину приводять до 8 ранку, потім під керівництвом вихователя або фізкультурного працівника проводиться ранкова гімнастика (зарядка). В 8.30 подають сніданок. У проміжку з 9 до 10 годин ранку проходять різноманітні заняття за планом вихователя (по образотворчої діяльності, ознайомлення з навколишнім, розвитку мовлення, формування математичних уявлень і ін). Після діти йдуть на прогулянку, де грають на майданчику приблизно до 11.30. В 12 годин подають обід, після якого о 13 годині дітей укладають спати на 2 години. Потім у розпорядку дня йде полуденок (приблизно о 15.30) та друга прогулянка (до 17 годин). По поверненні в групу дітям подають вечерю.

Природно, що адаптація дитини не відбудеться відразу ж, як тільки ви віддасте його в дитячий сад, він не включиться в такий режим. Тим не менш, малюк повинен про неї знати і дотримуватися в той час, поки знаходиться в своїй групі.

Будинки за 3 місяці до передбачуваного початку навчання в дошкільному закладі будити дитину слід до 8 ранку, годувати сніданком, потім займатися з ним, читати, малювати. Після цього, йде прогулянка. Не слід гуляти тільки на одній і тій же площадці. Краще розширювати місця прогулянок, вчити дитину милуватися природою, ходити в зоопарк, на виставки. Це робиться для того, щоб дитина в дитячому саду був готовий до зміни видів діяльності, а не прагнув тільки гойдатися на гойдалках або лазити по гімнастичним снарядів.

Після прогулянки дитину слід годувати обідом. Причому, треба привчати його самого їсти ложкою, не відволікатися, не дивитися під час їжі телевізор. У дитячому садку розважати його ніхто не буде, а без цього він може залишитися голодним.

Найбільш важливим режимним моментом, на який потрібно звернути пильну увагу є денний сон. Навіть якщо дитина не спить вдень, його слід укладати на 2 години в ліжко, щоб він просто відпочивав, був менш активним. Нехай дитина вибере собі улюблену м’яку іграшку, з якою буде засипати. Потім її можна занести в групу. Іграшка стане якоюсь установкою, маркером для сну, завдяки чому адаптація дитини відбуватиметься легше.

У рамках підготовки до саду важливу роль відіграють гігієнічні навички та самообслуговування. Перш ніж віддавати дитину в дошкільний заклад, його потрібно навчити користуватися горщиком, мити руки, надягати одяг і взуття. Зрозуміло, що в 2 роки, це ще не у всіх дітей виходить, але дати основу таких умінь обов’язково потрібно. Тоді дитина буде впевненіше сприймати навчальні впливу вихователя, намагатися зробити так, як потрібно, відповідати іншим дітям.

Особлива роль у підготовці відводиться і вмінню спілкуватися. Помічено, що важче адаптуються до дошкільного закладу ті діти, які тихі, нетовариські, плаксиві і боязкі. Слід вчити свою дитину знайомитися і спілкуватися. Тут допоможе саме приклад дорослого, який спочатку сам повинен знайомити дітей, пропонувати їм пограти. Потім вже направляти малюка при знайомстві, надавати допомогу лише за необхідності.

Перший раз в дитячий сад

Ідеальним варіантом для того, щоб адаптація дитини пройшла успішно, буде можливість відвідування груп короткочасного перебування. Зазвичай в них ходять мами з дітьми до 2 років 2-3 рази на тиждень по кілька годин.

Якщо таких груп у дошкільному закладі не передбачено, то відвідування саду слід починати з кількох годин: приводити дитину на прогулянку, де завжди цікаво, а потім залишати на обід. Поступово все більше збільшувати час перебування дитини у групі, включати його в різноманітні режимні моменти.

Краще всього віддавати дитину в дитячий сад в кінці літа, поки ще не проводяться заняття. Справа в тому, що спочатку більшість дітей плачуть, вередують, сумують за домом. Це нормально, так і має відбуватися адаптація дітей. У вересні починаються заняття, на яких дається важлива і потрібна інформація, а тому дитина має бути спокійний, підготовлений для отримання нових знань.

У дошкільному закладі важливо провести бесіду з вихователем про свою дитину, розповісти про його особливості. Так педагогу буде простіше і легше здійснити індивідуальний підхід до малюка.

Якщо дитина не може відірватися від мами, у неї починається істерика, краще, щоб його приводив у сад інший родич, наприклад бабуся.

У нормі процес адаптації до дошкільної установи повинен тривати від 2 до 6 місяців.

Допомога в адаптаційному періоді з боку батьків

Для того щоб малюк зміг успішно влитися в життя дитячого садка, від батьків вимагається дотримання наступних правил:

Адаптація – це важливий процес, переживши який, дитина виростає над самим собою, розвивається у психічному, особистісному і моральному плані. Дотримуючись перераховані поради, можна легко забезпечити швидке звикання малюка до нового середовища, допомогти йому влитися в дитячий колектив і зайняти своє місце у системі міжособистісних взаємин.